Dnes je 20. 09. 2024
svátek má Oleg

22/2007

Archiv

Dělení medvěda


Díky absencím byla oslabena především ODS, které chyběli zastupitelé Nacházel, Stehlíková a první půlhodinu i Skokan, ale po tři hodiny se nevedl žádný spor rozdělující náš zastupitelský sbor na nějaké skupiny. Celé zasedání vedla starostka Moudrá, která si užívala nového bezdrátového systému mikrofonů a hlasovacích zařízení. Velmi aktivní byl opět i místostarosta Stejskal. Zapojoval se do jednání, velmi často mluvil spatra a většinou nedělal pověstné jazykové přemety. Poprvé se výrazně přihlásil o slovo, když navrhl převést 114 tisíc z provozu výherních automatů na značení cyklotras. Ve světle či spíše stínu peněz, které se sypou do Sportareálu, divadla a domů na Ladech, jde sice o zjevnou úlitbu nespokojeným občanům, ale je jí potřeba.


Doktor Hudec se při dělení automatového medvěda zastal filmového klubu, o jehož možném konci se dočetl v našich novinách. Starostka doporučila, aby se pan Gajdošík přihlásil o peníze ve druhém kole.


Zastupitel Hudec byl také vtipný - v bodě 5 se odsouhlasily odpisy nedobytných pohledávek a on upozornil, že firma Raptor mu byla podezřelá už před lety. Raptor totiž znamená lupič.


Schválně jsem se podíval, kdo všechno městu dlužil a už dlužit nebude.


 Auto moto RAPTOR, spol. s r.o., se sídlem Děčín, Žerotínova 357/48, pohledávka 469.697,40 Kč na nájemném z nebytových prostor v objektu Richterova dvora


DAKR, spol. s r.o., se sídlem Nový Bor, Mařákova 329, pohledávka 42.120,70 Kč z faktur. Jde o pohledávku převzatou za symbolickou úplatu od likvidovaného Městského podniku bytového hospodářství, s.p., v likvidaci.


Tak ten seznam nebyl nijak dlouhý.


Sportareál za ... (doplň) korun


První větší diskuse se rozpoutala kolem informací o postupu výstavby Sportareálu. Musím napsat, jak jsem také žil s představou, že přestavba areálu bude stát něco málo přes 200 milionů. Jestli si dobře pamatuji, tak výběrové řízení nakonec bylo na milionů 240. Jak už ale bývá zvykem, vždy se najdou důvody, proč stavbu zdražit. Je vlastně zvláštní, že nikdy to není u veřejných zakázek obráceně.


Z materiálů vyplývá, že do konce minulého roku bylo prostavěno 22.246.000,00 Kč a od začátku roku tohoto: 42.619.000,00 Kč. V materiálu se rovněž píše toto:


Veřejná zakázka na výběr zhotovitele, která byla zadávána v období 04 – 08/2006, zahrnovala pouze stavební práce (SO 01, SO 02, SO 03) na rekonstrukci stávajícího areálu. K samotné realizaci záměru je třeba provést ještě tyto další kroky :


a) Změna dispozice SO 03 – zimní stadion a tribuna dle dodatečného požadavku hokejového klubu a nezbytné práce navíc vyplývající ze skutečného stavebně technického stavu původních konstrukcí, který nebylo možné zjistit před zahájením rekonstrukce Sportareálu.


b) Interiéry stavby (Maximální náklady by neměly překročit 8.000.000,00 Kč vč. DPH)


c) Dostavba zázemí sportovního areálu (Maximální náklady by neměly překročit 22.000.000,00 Kč vč. DPH).


Celkové náklady jsou od středy schváleny na 299.600.000,00 Kč. (V této ceně nejsou zahrnuty náklady na interiéry a případnou dostavbu zázemí sportovního areálu tj. SO 04. O jejich realizaci a způsobu financování by mělo rozhodnout zastupitelstvo města. Předložený přehled předpokládá, že práce budou hrazeny přímo z rozpočtu města v letech 2008, 2009 nikoli v rámci úvěru. Proto ani v souhrnu zdrojů není počítáno s krytím nákladů na vybavení interiérů a na dostavbu zázemí sportovního areálu.)


Ke Sportareálu je i anketa pod reklamami.


Lípa informační


Již menší diskuse se vedla o následujícím usnesení: Zastupitelstvo města souhlasí se založením obchodní společnosti se 100 % účastí města k provozování informačních a komunikačních technologií města Česká Lípa a jím zřízených organizací formou změny názvu obchodní společnosti „Městský společenský dům Crystal, s.r.o.“, změnou předmětu podnikání a změnou jednatele.


Důvodová zpráva byla psána hodně zeširoka. Takto například začínala: Informační technologie jsou stále významnějším nástrojem pro poskytování služeb veřejné správy a jsou nezbytným předpokladem pro kvalitní výkon státní správy i samosprávy. Je proto jedním z hlavních úkolů veřejné správy na municipální úrovni rozvíjet či poskytovat základy pro rozvoj regionálních elektronických služeb. V uplynulém období došlo k výraznému rozvoji informačních systémů institucí veřejné správy směrem dovnitř úřadů. Díky velkým investicím se tyto informační systémy staly nepostradatelným nástrojem úředníka a prakticky si již nelze představit výkon veřejné správy bez podpory informačních technologií.


Tak třeba ta poslední věta mě pobavila: Informační systémy se staly nepostradatelným nástrojem úředníka a prakticky si již nelze představit výkon veřejné správy bez podpory informačních technologií. Na mě to spíš působí tak, že nějaká firma potřebuje z našeho města zase jednou vytáhnout paklík peněz, tak si něco sepsala a nyní je to nabídnuto zastupitelům jako důvodová zpráva podepsaná Jolanou Nebřenskou.


Nicméně jsem zastáncem podobného systému. Pokud bude fungovat. Zatím stále musím s většinou prdů obíhat okýnka úředníků a je jedno, jestli je to kvůli odhlášení a přihlášení auta či sociálce.


Zastupitelé spíše řešili problém, proč má tuto službu dělat společnost s ručením omezením a ne přímo odbor města. Usnesení bylo bez problémů schváleno v původní podobě, t.j využije se "mrtvá" společnost založená kdysi městem.


Teplo, teplo, teplíčko


Více se ještě hovořilo o valné hromadě Českolipské teplárenské. Bez problémů se schválilo, že nás na ní bude zastupovat starostka. Rozprava se spíše věnovala tomu, proč jsou takové rozdíly mezi vyrobeným a prodaným teplem. Vyrobeno bylo 576 tisíc GJ, ale prodáno jen 456 tisíc GJ. A tak se zastupitelé ptali, proč jsou takové ztráty a proč klesly investice. Bohužel bývalý zastupitel Urban na zasedání nedorazil, a tak si přítomní tak porůznu odpovídali sami.


Pro nás jako běžné občany je zajímavé, že v roce 2005 stál GJ 402,30 Kč, letos v dubnu byl již za 506,60 Kč. Do strmého růstu se kromě ceny plynu promítla i mírná zima. Prostě jsme byli potrestáni za skutečnost, že míň protopíme. Stejným způsobem nás trestají vodárny za to, že míň splachujeme a místo napouštění vany se více sprchujeme. Je to sice nespravedlivé, ale logické. Fixní náklady se prostě nemění.


Jak na chuligány?


V rámci interpelací přišel se zajímavým nápadem Petr Máška. Navrhl, aby vznikla vyhláška o minimalizaci škod na soukromém a městském majetku. Vadí mu, že je majetek všech různých subjektů systematicky ničen vandaly. Jako nástin řešení předložil čtyři body.


1. Preventivní výchovný princip - školy by obdržely materiál, který by se stal součástí výuky.


2. Informační princip - na MěÚ by byla vytvořena databáze škod (asi abychom měli dobrý pocit, že v tom nejsme sami).


3. Komunikační princip - více komunikace mezi policisty, MěÚ a občany.


4. Osvětový princip - třeba by se psalo o těch lumpech, co byli dopadeni.


No, já nevím. Jsem spíše pro to, aby taková vyhláška zakazovala malým grázlům pohybovat se po setmění po ulicích. Aby někdo donutil policisty vytáhnout zadek z centra města, případně z projíždějícího auta. Aby si někdo z MěÚ uvědomil, že město nekončí za náměstím. Ale to už jsem psal snad stokrát. Doporučuji zastupitelům aby se, než podobnou vyhlášku přijmou,  seznámili například s tím, jak fungují jednotlivé instituce, které by měly spolupracovat při péči o problémové děti. Jak hodně je přetížená Pedagogicko-psychologická poradna a jak dlouho se tam čeká na vyšetření. Jaké informace dostávají školy například z diagnostických ústavů, Poradny pro rodinu a mezilidské vztahy či od policie. Kolik trestních oznámení na nezletilé pachatele policie odkládá pro nízký věk. Je toho opravdu dost, co mi připadne důležitější než vyhláška.