Dnes je 20. 09. 2024
svátek má Oleg

Na kole z České Lípy do Krompachu a zpět

Archiv

Krompach může ležet o nějakých dvě stě metrů výše než Česká Lípa, přesto je cyklovýlet do Lužických hor poměrně pohodovou záležitostí, stoupá se stále, ale pozvolna a nenápadně.

Abychom se vyhnuli frekventovaným silnicím, pojedeme z Lípy po cyklostezce až do Vlčího dolu. Na konci cyklostezky odbočíme doleva, projedeme Dobranovem a Písečnou. V Písečné narazíme na červenou značku, která po chvíli odbočí na polní cestu vpravo. Budeme se jí držet a kolem Lučního a Výročního rybníčku zamíříme do Svojkova.

Kdyby měl už někdo žízeň, může se zastavit v zámecké restauraci (tip zde), přestávku lze doplnit i výletem ke zřícenině hradu, která je sice za plotem, ale jak se s ním vypořádat, zjistíte zde.

Pokračovat budeme dále ve směru na Sloup, u rybníka, který je letos snad nejoblíbenějším koupalištěm Českolipanů, odbočíme doprava a dojedeme do Lindavy. Nyní pojedeme aspoň hodinku se sluncem v zádech čili na sever. V Kunraticích přetneme hlavní silnici na Liberec a do dvaceti minut jsme v Mařenicích. I zde je velmi fajn hospoda U Tří lip (tip zde).

Zbývá nám závěrečné, ale opět pozvolné stoupání do našeho cílového místa - Krompachu. Zde si můžeme prohlédnout možná nejstarší stromy v kraji - tři tisy (které na to nevypadají), můžeme samozřejmě pokračovat dále do Německa, ale já se teda vracím.

Kdo se vydá se mnou, vystoupá k Babiččinu odpočinku a pak si užije nádherný, ale poměrně nebezpečný sjezd do Heřmanic. Dále za občasného šlapání pojedeme třicítkou do Jablonného.

Z Jablonného se po zelené turistické značce vymotáme na asi nejméně frekventovanou silnici směřující k domovu. Projedeme Velkým Valtinovem, posteskneme si pod znásilněným Tlustcem, v Brništi můžeme zasednout do Bonanzy (tip zde) a pak pokračovat přes Velký Grunov a Kamenici do Zákup.

V Zákupech musíme řešit dilema - jet po hlavní je sice nejméně fyzicky náročné, ale předjede nás určitě aspoň padesát aut uhánějících devadesátkou. Vzít to přes Božíkov je v tyto dny také nesmyslné, neboť tam nyní objížďka navádí desítky kamionů. Máme-li dost sil, bude nejlepší odbočit hned na kraji Zákup doprava a vystoupat zpět do Svojkova a u kostelíka sv. Václava se vrátit na starou známou, ale pohodovou cestu. V Písečné můžeme prozkoumat, jak pokračuje výstavba nové cyklostezky, a dojet po červené značce až na sídliště Špičák.