Lípa Musica pomáhá přiblížit se evropskému kulturnímu dění

Verze pro tisk |

Při příležitosti svatováclavského koncertu, který v rámci MHF Lípa Musica proběhne již tuto neděli v Jezvé a nabídne pohled do dílny skladatelek středověku, renesance a baroka, jsme pro Vás připravili rozhovor s jeho hlavní protagonistkou, altistkou Markétou Cukrovou

Na MHF Lípa Musica nevystupujete poprvé, jak vzpomínáte na svá předchozí vystoupení a atmosféru festivalu?

Lípa Musica patří mezi mladé porevoluční festivaly, jejichž zakladatelé jako první zareagovali na změnu režimu a pokusili se oživit kulturní život v regionech tak, jak tomu bylo před oběma válkami a období komunistické nesvobody. Pomohli nám přiblížit se evropskému spolkovému kulturnímu dění a jeho organizaci "zespoda." Patří jim dík za odvahu, protože je mi jasné, že se svými nápady mnohdy nebyli radními a úředníky zcela chápáni. Na Lípě jsem zpívala několikrát s uskupeními Collegium 1704, Filharmonie Hradec Králové a Musica Florea, a na všechny návštěvy ráda vzpomínám.

Letos vystoupíte společně s německým hostem Ensemble Musaicum? Jak se zrodila Vaše spolupráce a co v rámci ní již vzniklo?

Na českolipském festivalu se odehraje premiéra tohoto uskupení společně se mnou. Jeho členové spolu hrají pravidelně a já znám jednotlivé muzikanty z jiných evropských kapel zabývajících se starou hudbou. Mou milou kolegyní je Karolina Brachman, německá sopranistka s polskými kořeny, a velmi obdivuji umění dvojčat Seitzových, Elisabeth a Johanny, hráček na psalterium a harfu. Všechny tři se bezpečně pohybují v širokém hudebním pásmu od středověku po vrcholné baroko. Každá spolupráce s nimi je mi inspirací a potěšením.

Na festivalu vystoupíte se zajímavým programem In feminea forma, který představí průřez tvorbou ženských autorek. Co Vás přimělo k tomu věnovat se právě tomuto fenoménu a na co se mohou návštěvnici Vašeho vystoupení těšit?

Téma žen tvůrkyň mne dlouho zajímá, mimo jiné i proto, že nikdy neměly pro svou tvorbu stejné podmínky jako muži a jejich dílo je často utajené, vyvzdorované, nelehce prosazované. Torzo ženské tvorby, které se nám dochovalo, svědčí o jejich touze po sebevyjádření, vzdělání a talentu, a o silných příbězích, skrytých za jednotlivými díly. Diváci uslyší zpěvy vzniklé za zdmi klášterů (Hildegarda von Bingen), ale i světských paláců (Barbara Strozzi), to vše zahalené ladným, avšak virtuózním oparem drnkacích zvuků. Zazní hudba, která nechtěla oslnit ani bojovat, nýbrž odhalit zákoutí ženské duše v její křehkosti, něze a měkké síle.

Jaké jsou Vaše umělecké plány pro novou sezónu?

Bezprostředně po prázdninách Zelenkova Sepolcra na festivalu v holandském Utrechtu, Kytice Bohuslava Martinů s Tokiu s dirigentem Jakubem Hrůšou, vivaldiovský recitál na Svatováclavském hudebním festivalu s dirigentem Vojtěchem Spurným, vystoupení s italským souborem Mala Punica v koncertní řadě FOK, nahrávání Requiem F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque a dirigentem Romanem Válkem.V listopadu snad i kratší dovolená. Je na co se těšit, a tak se těším! Abych nezapomněla, v sezóně 2015 se budu pyšně potulovat Západočeským krajem a sledovat barokní koncertní řadu projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury, jejíž dramaturgii jsem pomáhala připravovat.

Mezzosopranistka Markéta Cukrová patří mezi nejvyhledávanější české zpěvačky v oboru "staré" hudby. Je hostem mnoha uskupení interpretujících na špičkové úrovni hudbu středověkou (Mala Punica/Itálie, Club Mediéval/Belgie) a hudbu barokní (Collegium Marianum, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Capella Regia, Arte dei Suonatori/Polsko, Wroclawská filharmonie/Polsko, Göttingen Festival Orchestra/Německo). V minulém roce, za doprovodu kladívkového klavíru Mahana Esfahaniho, uvedla v koncertní řadě FOK recitál z tvorby klasicistních skladatelů Josepha Haydna a Jana Václava Křtitele Tomáška. Markéta sólově vystoupila na mnoha festivalech zvučných jmen (Musikverain Wien, Pražské Jaro, Dresden Festspiele, Resonanzen Wien, Bratislavské hudobné slávnosti, Miami Tropical Baroque, Laus Polyphoniae, Utrecht Early Music Festival, Biennale Alte Musik Berlin, Festival de la Chaise-Dieu a mnoha dalších. Markéta hostuje na scéně Národního divadla v Praze, kde nastudovala operu Claudia Monteverdiho Orfeo (Euridice) pod taktovkou Roberta Giniho, operu Rinaldo od Georga Fridricha Handela (Eustazio) pod taktovkou Václava Lukse a Hry o Marii od Bohuslava Martinů pod vedením Jiřího Bělohlávka. V roce 2012 přijala pozvání Mezinárodního handelovského festivalu v německém Göttingenu ke spolupráci na Handelově rané opeře Amadigi di Gaula (Dardano) pod taktovkou Andrew Parrotta, v režii známé specialistky na barokní gestiku Sigrid T'Hooft.

neděle 28. září, 17.00 h.
Kostel sv. Vavřince
SVATOVÁCLAVSKÝ KONCERT
IN FEMINEA FORMA
Ensemble Musaicum
Karolina Brachman – soprán, umělecká vedoucí
Markéta Cukrová – alt, jako host

Vstupenky na tento koncert k zakoupení zde

 

Nahoru