Dnes je 23. 09. 2024
svátek má Berta

Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia Česká Lípa (2. část)

V předchozím díle (zde) jsem se více věnoval charakteristice Gymnázia Česká Lípa, jak ji ve svých koncepcích popsali jednotliví účastníci konkurzu na místo ředitele. Dnes jsem pátral po tom, jak vidí fungování školy v budoucnu.

Českolipský deník už sice zveřejnil, že Lenka Řebíčková se chystá na gymnáziu zavést obor Zdravotnický asistent, ale nikde se neuvedlo, jaké představy měli o fungování školy další dva uchazeči.

A navíc: Lenka Řebíčková měla zdravotnického asistenta uvedeného až v bodě 6, který byl nazván Dlouhodobé vize. Tomuto bodu tím pádem předcházelo pět jiných. Už mám tuto koncepci v elektronické podobě, tak bych ji mohl zveřejnit celou, jak někteří čtenáři požadovali, ale učiním tak jen u bodu 1, pro představu. Místo komentáře jsem si dovolil zvýraznit body, které bych vyzdvihl, kdybych dělal normální článek. Ostatní považuji za hodně obecné, taková školní klišé.

Koncepce Lenky Řebíčkové

1. Výchovně vzdělávací proces

Důsledně přijímat nadané žáky se studijními předpoklady.

U žáků rozvíjet pozitivní vztah ke vzdělání a podporovat zájem o studium.

Osmileté gymnázium více zaměřovat na matematiku a další přírodovědné předměty.

Efektivně využívat vhodné vyučovací metody. Stejnou měrou podporovat tradiční i moderní metody výuky, odstraňovat transmisivní charakter vyučování a podpořit činnostně zkušenostní styl (evokace, experimentování, reflexe aj.), který lépe rozvíjí potřebné schopnosti a dovednosti.

Výuku nezaměřovat jen na pasivní faktografickou znalost, ale vzdělávání směřovat na práci s informacemi, jejich vyhledávání a práci v týmech.

Podporovat zařazování „Projektových dnů“, ve kterých by docházelo především k naplňování průřezových témat RVP a prohlubování mezipředmětových vztahů.

Nadále organizovat doplňkové výchovně vzdělávací akce (adaptační kurzy, sportovně turistické kurzy, lyžařské kurzy, exkurze, sportovní dny, kulturní představení).

Pokračovat ve zkvalitňování jazykového vzdělávání. Pro podporu výuky cizích jazyků prohlubovat spolupráci s partnerskými školami. Hledat další možnosti rozvoje jazykových kompetencí (například výuka některého nejazykového předmětu v cizím jazyce).

Podporovat práci s talentovanými žáky (soutěže a olympiády). Zvýšit zájem žáků o zapojení do SOČ.

Dát žákům možnost konat maturitní zkoušku ve vybraných předmětech formou maturitní práce s obhajobou před zkušební maturitní komisí. Úspěšný vysokoškolský student či zaměstnanec v kterémkoli oboru se musí umět v tomto informačně přesyceném světě zorientovat, prokázat schopnosti vyhledávání správných informací a argumentů, jejich kritického zhodnocení a aplikace. Tato forma maturitní zkoušky dané kompetence velmi dobře vytváří a rozvíjí.

V rámci kariérového poradenství zvýšit zájem o studium technických a přírodovědných oborů VŠ (exkurze do průmyslové praxe, návštěva odborných vědeckých pracovišť vysokých škol apod.).

Popularizovat exaktní vědy, aby si žáci na vyšším stupni gymnázia v rámci volitelných předmětů více vybírali semináře z oblasti, matematiky, fyziky, chemie a biologie. Tyto předměty jsou nutným předpokladem úspěšného pokračovaní ve studiu technických nebo přírodovědných oborů vysokých škol.

Přehodnotit nabídku volitelných předmětů a seminářů, popřípadě je rozšířit nebo obměnit (např. zařazení deskriptivní geometrie).

Udržet vysoké procento úspěšnosti u přijímacích zkoušek na VŠ, VOŠ.

Aktivizovat a podpořit činnost žákovské rady.

Nadále využívat evaluační nástroje porovnávající vstupní a výstupní znalosti a dovednosti žáků. Výsledky využívat ke sjednocování nároků učitelů a ke zkvalitňování celkové práce školy.

V případě dalších bodů už skutečně vyjmu jen věci, které mi připadají zásadní a nepovažuji je za omáčku.

2. Klima školy

- nic

3. Organizace školy

Maximálně podporovat postavení předmětových komisí ve struktuře poradních orgánů školy.

4. Škola a veřejnost

Více otevírat školu vůči okolí a veřejnosti. Přestat být „uzavřenou bublinou“.

Hledat možnosti spolupráce se základními a středními školami v České Lípě v oblasti podpory nadaných žáků (pracovní dílny pro nadané žáky).

5. Materiálně technické podmínky školy

Rekonstruovat osvětlení tělocvičny.

Zateplení budovy a výměna oken s cílem zlepšení tepelné charakteristiky budovy.

Modernizace výtahu v souladu s normami EU.

Koncepce Radima Fojtů

Jak jsem psal již v minulém díle, Radim Fojtů měl koncepci strukturovanou podle oblastí. Vyloupnul jsem tedy z těchto oblastí jednotlivé cíle.

1. Výchovně - vzdělávací proces

Základním cílem je zvýšit konkurenční možnosti gymnázia, a to rozšířením nabídky typů studia na škole při zachování statutu výběrové školy se vzděláváním gymnaziálního charakteru.

Radim Fojtů šel tedy jinou cestou a to mohl být kámen úrazu u představitelů kraje. Chtěl změnu, ale zároveň zachovat charakter gymnázia.

Cituji:

Jaké indicie mě vedou k této myšlence:

1. Dle mého úsudku je v populačním ročníku spádové oblasti školy skupina žáků, kterou naše studijní programy neoslovily a měla by zájem studovat na gymnáziu. Tomuto okruhu žáků nevyhovuje skladba předmětů, hodinové dotace i vlastní obsah výuky oboru 79-41-K/41 – tedy všeobecného gymnázia. Tito žáci pak využívají nabídek jiných škol v okolí nebo i mimo region.

2. Obava z možného nenaplnění dvou tříd čtyřletého studia, které bychom měli otevírat od školního roku 2016/2017.

3. Možné provozní problémy z důvodu snížení kapacity školy a tím pádem i snížení příspěvku na nepřímé náklady při zachování současného způsobu financování škol.

Možné způsoby řešení:

1. Diferencovat budoucí dvě paralelní třídy 4-letého studia. Vzhledem k možnostem školy a současným trendům se jeví nejpříhodněji obor s rozšířenou výukou informatiky a přírodních věd – matematiky a fyziky nebo obor s rozšířenou výukou cizích jazyků a humanitních věd. (pozn.: inspiraci i zkušenosti lze najít např. u gymnázia Christiana Dopplera v Praze, na gymnáziu v Jevíčku nebo na gymnáziu bratří Čapků.) Zároveň se tím otevře i možnost upravit ŠVP všeobecného gymnázia s ohledem na skladbu studentů. Tato změna by nastala od školního roku 2016/2017.

2. Otevřít zcela nový – „negymnaziální“ – obor, který by kromě rozšíření studijní nabídky umožnil navýšit počet tříd zpět na 20 a tím lépe stabilizovat provoz školy.

3. Kombinace obou předchozích možností.

(pozn.: záměrně zde neuvádím, která z možností by měla mít přednost – zde je nutný konsenzus s pedagogickým sborem a také zřizovatelem)

Zbytek této kapitoly lze pak označit rovněž za vycpávkový. Všichni víme, že je potřeba klást důraz na ICT, zintenzivnění práce a udržení pedagogického sboru.

Zaujala mě rovněž třetí kapitola zaměřená na ekonomické a materiální podmínky.

Škola byla zkolaudovaná v roce 1994 a mohlo by se zdát, že není nutné investovat do budovy školy a jejího vybavení, ale technologie a materiály používané v době její výstavby nedosahovaly potřebné kvality a trvanlivosti, a proto se již v dnešní době objevují problémy, jejichž řešení nelze příliš odkládat. Jako nejpalčivější problém se jeví špatné otvorové výplně (tj. – okna), které způsobují značné tepelné ztráty v zimním období a výrazně ovlivňují hygienické podmínky výuky. Proto budu iniciovat u zřizovatele opětovná jednání vedoucí k řešení tohoto problému.

Ve spolupráci se zřizovatelem dořešit majetkové poměry budovy školní jídelny.

Snížením kapacity školy a při stávajícím způsobu normativního financování je personálně ohrožen provoz školní jídelny - zde se jeví možnost využít externího subjektu k jeho zajištění.

Vypracovat položkový audit provozních nákladů a navrhnout proces jejich optimalizace.

Pravidelně sledovat grantové výzvy zaměřené na investiční celky a pokusit se získat prostředky na revitalizaci venkovního sportovního areálu. (především atletické dráhy a kurtů)

Koncepce Hany Malíkové

U Hany Malíkové odpověď na otázku, jaké plány měla s gymnáziem, nalezneme v úplném závěru.

S odkazem na platnou školskou legislativu, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje a další bych chtěla z Gymnázia Česká Lípa vytvořit školu, již by opouštěli absolventi s odpovídajícím uplatněním na trhu práce, a zároveň centrum celoživotního vzdělávání vypracováním vzdělávací nabídky, která by podpořila vzdělávací projekty Úřadu práce a dalších organizací v rámci rekvalifikací a kurzů pro doplnění vzdělání.

Jinak je nutné v koncepci Hany Malíkové spíše vyzobávat z textu, protože nemá tak jasnou strukturu jako u předchozích uchazečů.

Do budoucna by bylo vhodné uvažovat o širší nabídce výuky cizích jazyků, jak to vyžadují současné trendy, ale zároveň tak, aby nedošlo k nadměrnému roztříštění žáků do málo početných skupin. Nyní se vedle angličtiny, němčiny a francouzštiny vyučuje i nepovinná španělština, poptávka byla i po ruštině či italštině. Tyto předměty by bylo možné zařadit jako nepovinné předměty nebo kurzy pro zájemce z řad studentů, eventuelně zařadit je jako povinné nebo jako povinně volitelné podle zájmu. To samozřejmě platí i pro další předměty, jako jsou dějiny umění apod.

Škola se zároveň snaží o integraci žáků s určitým typem postižení (ve škole je např. integrován, kromě žáků s „běžnými“ dysporuchami – dyslexií, dysgrafií, dysortografií …, žák s aspergerovým syndromem). Integrace žáků samozřejmě předpokládá i odbornou připravenost učitelů, kteří s integrovanými žáky pracují.

V souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje Gymnázium Česká Lípa nabízí řadu kurzů, do kterých se mohou přihlásit zájemci z řad široké veřejnosti. Jde především o kurzy jazykové, ale v nabídce jsou i kurzy v oblasti výpočetní techniky, výtvarných činností apod. Tyto kurzy jsou však nabízeny i na jiných školách, proto o ně bohužel není dost velký zájem (s výjimkou kurzů jazykových). Řešení lze hledat především ve větší propagaci nabízených kurzů a ve zkvalitnění jednotlivých kurzů podáním žádosti o jejich akreditaci a event. inovaci jejich obsahu a průběhu s cílem jeho zatraktivnění.

Vzhledem ke všeobecnému zaměření školy bych chtěla požádat i o akreditaci některých kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, abychom je zpřístupnili pedagogům z Českolipska a ti nemuseli za kurzy dojíždět do jiných středisek (pokud to půjde, pak samozřejmě pod hlavičkou CVLK). Rovněž bych chtěla navázat užší spolupráci s Úřadem práce v České Lípě a participovat na projektech, které tako organizace připravuje v rámci rekvalifikací.

Komentáře

Re: Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia Česká Lípa (2. část)

Tak se zatím zdá, že koncepce vítězné pí. Řebíčkové je celkem v pořádku. Hodně by mě zajímalo, jak si konkrétně představuje zavádění alternativních forem výuky, když se chce se soustředit hlavně na technické obory - ale i tam to jde, samozřejmě. Taky jsem zvědav na to otevírání oné uzavřené bubliny - jestli to myslí vážně.

Nahoru

Re: Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia Česká Lípa (2. část)

Ona koncepce je jedna věc a realizace druhá.

Nahoru

Re: Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia Česká Lípa (2. část)

Pane Bárto, u koncepce R. Fojtů jste text: "Proto budu iniciovat u zřizovatele opětovná jednání vedoucí k řešení tohoto problému." zvýraznil proč?

Nahoru

Re: Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia Česká Lípa (2. část)

To bylo zvýrazněno v originálu. Nebyla to má iniciativa.

Nahoru

Re: Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia Česká Lípa (2. část)

Aha, díky za odpověď.

Nahoru

Re: Zaostřeno: Koncepce rozvoje Gymnázia

Nový obor zdravotnický asistent (Česká Lípa) - přebrání žáků zdrávce v Rumburku.
Předškolní a mimoškolní pedagogika ( Nový Bor) - přebrání z Litoměřic.
Design interiéru ( Nový Bor - výroby nábytku ) - přebrání z Liberce
Kadeřník - Střední odborná škola a Střední odborné učiliště(Česká Lípa) - přebrání z Varnsdorfu

Nahoru